Skrevet af Ove B. Hillersborg.
Igen i år var jeg i Norge for at flyve PFT med de noske piloter, der ønsker at kunne flyve med Lehrmeister'en fra Kalundborg samt andre dansk registrerede svævefly. Desuden skulle jeg udføre det årlige syn på flyet.
PFT- flyvningDet var en spændende oplevelse at flyve fra det norske nationalcenter, og da der tilmed var meget fint flyvevejr, kunne det næsten ikke blive bedre. Pinselørdag blev der i en LS 8 fløjet en flyvning på 1020 km, det tog ca. 12 timer at gennemføre, og det var ved at blive halvmørkt, da han kl. 2230 kom ind for landing, samme dag blev der fløjet en del 500 og 600 km opgaver en dag, hvor skybasen lå i 3,5 km højde med bobler på 4-5 m/sek. Der lå stadig meget sne i fjeldene, hvor der også faldt en del snebyger.
Starmoen Flyplass Starmoen Flyplass. Starmoen Flyplass er en del af en fritidspark med mange forskellige fritidstilbud. Hele området blev indrettet en gang i 80'erne efter en større skovbrand, som ryddede hele området.
Forpladsen
Forpladsen lørdag formiddag. Klargøring af flyene.
Startstedet
Startstedet, der ventes på et slæbefly. Den K 8, der holder forrest, er en gammel kending fra Herning Svæveflyveklub. Jeg har haft mange gode timer i den en gang.
I perioden 26. juli - 5. august 2007 deltog et større antal medlemmer af DaSK i det årlige stævne, der i år var henlagt til Nitra i Slovakiet. Der vil senere komme lidt mere om oplevelserne dernede samt lidt flere billeder derfra.
Vor Mucha Standard OY-XAI i sit rette element. Her over Nitra området.
http://dask-vgc.dk/img/Nitra2lille.jpg
Startstedet
T 31 over Nitra
Hols der Teufel var som meget fotogen.
DaSK Grunau Baby på vej til landing.
Denne flytype var tidligere meget udbredt som skolefly i østlandene.
DaSK Mucha Standard blev flittig brugt under stævnet.
Foto: Svend Aage Jensen.
Et virkelig karismatisk fly, "Hols der Teufel", i spilstart. - Det er en lippisch replika, bygget af tjekken Jiri Lenik m. fl. i 2002-04 (ca. 3000 timer). Navnet stammer fra, at der i vinteren 1922/23 var ansat en svensker, Rolf Bergvik, hos konstruktøren Alexander Lippisch på Wasserkuppe, og at samme svensker havde det med at slå sig selv over nallerne, når han fik en hammer i hånden. Hans deraf følgende gentagne smertensudbrud "Djävlar anamma" (Fanden tage det) inspirerede til det specielle navn, oversat til tysk, forstås. Foto: Svend Aage Jensen
Z-23 Honza under landing Foto: Svend Aage Jensen
Møde med DaSK's 2G højt over Nitra by. Niels Poulsen var på vej ned fra godt 1,5 km højde for at blive tøet op igen.
I år var Silkeborg Flyveklub vært for det 11. oldtimertræf, som har sit udspring i den østlige del af Tyskland. Bortset fra i år og et enkelt år i Tjekkiet, har stævnet gået på omgang blandt det østtyske klubber. Vi har deltaget fra Christianshede siden 1999, hvert år med Lehrmeister OY-XAR samt nogle gange med den røde Baby OY-AXO og et enkelt år også med 2G OY-AVX. Der deltog i år omkring 20 fly, som dog ikke alle kom i luften, da vejret ikke viste sig fra sin bedste side, men alligevel blev der fløjet en del både fredag og lørdag. Der blev udført starter med gummitov, spilstart og flyslæb efter Lemvigs og Vejles Rotax Falker.
DaSK's Stamer Lippisch (Zögling) OY-XSE var naturligvis med, men det blev ikke til megen flyvning på grund af den kraftige vind.
Til gengæld blev Jaskolka OY-XCN rørt en del i luften.
Det samme var tilfældet med Mucha Standard OY-XAI, som Frank-Dieter Lemke (med hvid tophue) fløj nogle gange. Det var første gang på denne type. Han har nu fløjet 68 forskellige typer.
Efter 3½ års omhyggelig sagsbehandling har SLV endeligt følt sig i stand til at afslutte sagen med vor Hütter 17 OY-CJX, så den blev også rørt en del i luften samt beundret på jorden.
DaSK medlem Asbjørn Wiehe har sat sig til rette i Baby OY-AXO, som han fløj en god tur med.
Gerhard Maleschka var som sædvanligt i godt humør. Han fløj en tur i vor Hütter 17, så nu ved han, hvad der venter ham af gode oplevelser, når han bliver færdig med bygning af hans egen Hütter 17.
Piraten er efterhånden en sjælden fugl, i hvert fald i Danmark, hvor der ikke er flere luftdygtige eksemplarer.
Hols der Teufel, bygget af Gerhard Maleschka med flere, det er et meget velflyvende fly, målt med de andre flytyper, der fandtes dengang i 30'erne.
Dette billede skulle bare med på siden, man bliver helt rørt ved at se flyet, som er stationeret på Brandenburg flyveplads. I den sædvanlige lille afstemning om bedste fly, flotteste fly og lignende kriterier fik T 21'eren en 3. plads.
Denne lille rappe Baby kommer fra Strausberg, og flyet er netop blevet renoveret. Det blev bygget i 1944. I afstemningen fik det en 2. plads
Fra Strausberg deltog som sædvanligt Reinhardt Grocholl
Og naturligvis var frau Grocholl (til venstre) med. Hun fik set Silkeborg fra oven fra en Dimona. Sidste år i Stölln Rhinow fik hun 2 starter fra forsædet i en 2 G.
Frau Semmler og Dirk Semmler. Dirk kom med Slingsby T-21'eren fra Brandenborg, som fik en 3. plads i afstemningen.
1. pladsen gik til Hols der Teufel. Her modtager Gerhard beviset på første pladsen samt en lille træmodel af en Lehrmeister. Der var lignende gaver til 2. og 3. pladsernes indehavere.
Der blev også sidst på aftenen tid til at udveksle filosofiske betragtninger. Her er det Reinhardt Grocholl og en deltager fra Chemnitz.
I år var Poul Erik Anker med igen, og igen i år manglede vi den traditionelle bænk.
Gabriele Maleschka og Gerhard Maleschka
Frank-Dieter Lemke diskuterer med Frau Wonneberger og Manfred Wonneberger fra Leipzig - Taucha
Thorkild Koch fra Silkeborg Flyveklub diskuterer med Gerhard Maleschka, yderste til venstre er det Gabriele Maleschka.
Swen Brandhorst fra Strausberg har netop modtaget præmien for den gule Baby af Jørgen Ø. Jørgensen
Lønstrup træf 8. - 9. september 2007
I løbet af ugen tegnede vejrudsigten til, at det ville blive det perfekte vejr til hangflyvning i Lønstrup. Det blev så annonceret på normal vis til alle. Desværre var vinden noget uens fordelt, om lørdagen var der ind i mellem for kraftig ving og om søndagen var vinden for svag, og den var samtidig drejet om i nord. Så søndag blev der ingen flyvning. DaSK's K 8 B fik en skade på haleplan og højderor på grund af vinden, som pressede den et par meter bagud. Da jeg kun deltog søndag, har jeg ingen billeder fra flyveaktiviteterne. Jeg har senere modtaget nogle billeder fra Lolland Falster. En del af dem er med her på siden. Da jeg ikke har modtaget en startliste, har jeg ikke det fløjne antal timer, men der blev fløjet 13 starter om lørdagen.
Ventetid ved startstedet, dejligt solskinsvejr, men ingen vind.
Specht og Baby overnattede i det fri.
Finn "Clayson" Jensen roder lidt med radioen.
Erling Rasmussen og Frank Drinhaus nyder udsigten fra klitrækkerne, når det nu ikke kunne lade sig gøre at komme op over dem.
Niels Peder Møller i AXO
Lolland Falster folkene havde som sædvanligt medbragt BXJ.
Clayson kom med en Ka 6 E
VEX deltog som det eneste tosædede fly
Her er man i gang med klargøring af flyene.
Der var godt gang i bølgerne hele lørdagen, her fotograferet fra Spechten.
Samling af K 8 BXJ.
Der skal mange folk til for at samle en K 8 i den kraftige vind.