DaSK

 

DaSK - Dansk Svæveflyvehistorisk Klub

RANA 2005

Onsdag morgen kl. 0400 kørte den sædvanlige lille flok fra Christianshede sydpå til det årlige oldtimertræf, som i år blev afholdt i Rana, Tjekkiet.
På grund af 2 vejarbejdere syd for Hamburg blev vi opholdt næsten 2½ time ved Elben, men ellers forløb turen derned uden problemer. Vi nåede Rana kl. ca. 2200 og fik os indlogeret på flyvepladsen.

 

Da det var meget diset først på dagen, fik vi kun samlet Lehrmeisteren, men i løbet af eftermiddagen klarede det så meget op, at vi kunne komme i luften alle sammen. Knud og Ove havde dog allerede set pladsen fra oven, idet de besteg det lille bjerg ved siden af pladsen, ca 220 m høj. Sidst på dagen var der så et par tyskere, der skulle have et tjek i Lehrmeisteren, inden de kunne flyve selv igen.

 

 
 
I år manglede bænken, men en trappesten er heller ikke at foragte, og øllerne var billige.

 

 

 

 

 

Man skal have respekt for parkeringsvagterne. De mener det!!

 

 

 

 

 

Lørdag var der mulighed for lidt termikflyvning i Lehrmeisteren til Ove og Jørgen samt et par tyskere oppe fra Straussberg.

 

 

 

 

 
 
Læg mærke til vingefangene. Den yderste er en "stummel" Lehrmeister (Jørgen Ø. udtryk for en 15 m version). Vi stoppede flyvningerne allerede kl. 1600, da et kraftigt uvejr var på vej. Søndag var fugten fra uvejret der stadigvæk, så formiddagen blev anvendt til at pakke sammen, og efter frokost kl. 1300 kørte vi hjemad igen.Christianshede blev nået kl. ca. 0230.




 

33rd International Vintage Glider Club Rally, Gliders Classic Open.
27-07-2005 - 06-08-2005. Eggersdorf-Müncheberg.

DaSK deltog med 2G, Baby, Spatz, Olympia, Jaskolka og Lehrmeister. Desuden havde Erik Jensen medbragt sin ASK-14. Vejret var til tider godt og til andre tider lidt vådt og voldsomt. På de gode dage fløj flyene over 4 timer hver pr. dag. Pladsen er en tidligere østtysk militær flyveplads med græsbane til MIG-21, så der var op til 2.400 m græsbane.

Harry Nielsen og Niels Peder Møller er klar til at indtage det østtyske luftrum i vores Lehrmeister. 

 

 
 
 
 
 
 
 
Ove Hillersborg klar på startrampen i en Hol's der Teufel 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi havde i år indkøbt et stort telt til brug som fællesrum. En enkelt dag blev det også brugt som værksted efter en våd nat (altså regnvejr!). Flyene blev båret ind ad den ene gavl, rengjorte og tørrede og derefter ud af den anden gavl, hvor traileren stod klar. Det imponerede en hel del tilskuere. Leif Midtbøll fik våde sokker, men de blev tørret i ovnen lige så hurtigt, som det tog at ryge en pibe tobak, og så sparede han tid med at tage dem af og på. Skoene ligger ovenpå ovnen. 

 

 
 

Trods forhandlerens forsikringer om, at teltet kunne klare stort set alt, lykkedes det alligevel vejrguderne at nedlægge teltet i et forrygende uvejr en nat, hvor mange fortelte og det store mødetelt måtte ned at ligge. Men det blev repareret næste dag og kan fortsat anvendes.

 

 

 

 

Så blev det tørvejr igen og alt for varmt til at være ude i solen

 

 

 

 

 

Vi fik gæster et par dage, idet Tage Hansen og K.B. kom på besøg


Som sædvanligt blev der uddelt forskellige priser vedrørende de deltagende fly. Der var første, anden og tredie priser (pokaler) for den flotteste og mest interessante skoleglider, ensædet fly og tosædet fly.
DaSK fik en anden pris for 2G OY-AVX, pokalen var skænket af Landdagspræsidenten for Brandenburg. Desuden modtog DaSK en pris for Jaskolkaen.