DaSK

 

DaSK - Dansk Svæveflyvehistorisk Klub

Registrering: OY-29/OY-DAX Type: Grunau Baby II Årgang: 1939 Fabrikat: Silkeborg Flyveklub Cn: 2 Kategori: 3 Spændvidde: 13,60 meter Længde: 6,09 meter Vægt, tom: 160 kg Vægt, fuld: 250 kg Glidetal. 1:17 Min. synkehastighed: 0,85 m/sek. ved 55 km/t Max hastighed: 150 km/t Stallhastighed: 45 km/t Max hastighed i spilstart: 80 km/t Max hastighed i flyslæb:


Bygget af Silkeborg Flyveklub i 1939. Kom på luftfartøjsregisteret den 14. juli 1939 som OY-29. Registreringen blev ændret til OY-DAX 24-08-1945. Afmeldt 19-07-1972 og overdraget til Danmarks Flyvemuseum, som har skænket det til DaSK i august 2016. Flyet er i øjeblikket udstillet på Autogalleriet i Herning.

Erling Rasmussen har denne levendsbeskrivelse for OY-DAX:

Flyet blev bygget af medlemmer i Silkeborg Flyveklub så tidligt som 1937 - 1939. Det havde ikke luftbremser! Blev godkendt og registreret OY-29 den 9. juli 1939 og blev samtidigt døbt "Kronjyden". Begivenhederne fandt sted på klubbens daværende flyveplads Cristianshøj ved Engesvang. I 1949 satte klubbens formand Gunnar Christiansen danmarksrekord i Kronjyden, ved at flyve 149 km fra Silkeborg til Sæby. Flyet blev i 1957 omregistreret til OY-DAX. En anden bemærkelsesværdig flyvning med DAX'en foretog IB Wienberg i 1963, da han i en meget kraftig cumulussky sikrede sig guldhøjden. Han var da oppe i godt 4000 meters højde. Fra 1972 stod flyet ubenyttet i hangaren på Christianshede og gik i forfald. Efter en tur i magasin på museet Egeskov på Fyn kom det tilbage til Silkeborg, hvor medlemmer med Henning Sørensen i spidsen fik det restaureret til udstillingsbrug. Det blev overdraget til DaSK og udstillet i Billund Lufthavn. Siden er Kronjyden ophængt Autogalleriet i Herning. Blev august 2016 overdraget til DaSK fra Teknisk Museum i Helsingør.