Bygget af Silkeborg Flyveklub i 1939. Kom på luftfartøjsregisteret den 14. juli 1939 som OY-29. Registreringen blev ændret til OY-DAX 24-08-1945. Afmeldt 19-07-1972 og overdraget til Danmarks Flyvemuseum, som har skænket det til DaSK i august 2016. Flyet er i øjeblikket udstillet på Autogalleriet i Herning.
Erling Rasmussen har denne levendsbeskrivelse for OY-DAX:
Flyet blev bygget af medlemmer i Silkeborg Flyveklub så tidligt som 1937 - 1939. Det havde ikke luftbremser! Blev godkendt og registreret OY-29 den 9. juli 1939 og blev samtidigt døbt "Kronjyden". Begivenhederne fandt sted på klubbens daværende flyveplads Cristianshøj ved Engesvang. I 1949 satte klubbens formand Gunnar Christiansen danmarksrekord i Kronjyden, ved at flyve 149 km fra Silkeborg til Sæby. Flyet blev i 1957 omregistreret til OY-DAX. En anden bemærkelsesværdig flyvning med DAX'en foretog IB Wienberg i 1963, da han i en meget kraftig cumulussky sikrede sig guldhøjden. Han var da oppe i godt 4000 meters højde. Fra 1972 stod flyet ubenyttet i hangaren på Christianshede og gik i forfald. Efter en tur i magasin på museet Egeskov på Fyn kom det tilbage til Silkeborg, hvor medlemmer med Henning Sørensen i spidsen fik det restaureret til udstillingsbrug. Det blev overdraget til DaSK og udstillet i Billund Lufthavn. Siden er Kronjyden ophængt Autogalleriet i Herning. Blev august 2016 overdraget til DaSK fra Teknisk Museum i Helsingør.