svfly

 

Gamle billeder fra Aviator's værksted, Nørholmsvej i Aalborg
Modtaget fra Gert Frikke, Aalborg

Jeg mangler oplysninger af enhver art om en del af billederne. Har man oplysninger om billederne, vil jeg gerne have dem tilsendt, så de kan blive lagt på siden. OBH

 

 

 

Personen i SG-38'eren tilhørende Aviator skulle være Svend Vestergaard

 

 

 


Pigen på billedet hedder Hanne Rasmussen (i dag Evald). Hjælperen er antageligt fra Karup.
Billedet er taget under DM 1957 på FSN Vandel i forbindelse med hjælperflyvning.

Baby'en til venstre er OY-BUX, og Baby'en til højre er 94-942

 

 

 

 

 

 

En Bergfalke er et meget alsidigt fly. Her gør det tjeneste som hundehus for Svend Vestergaards hund.

 

 

 

 

 

Bergfalke II OY-AXP på vej til landing på EKYT, Bergfalken blev den 21. februar 1961 solgt til England, hvor den nye registrering blev BGA 2571, Halemærke ECD

 

 

 

 

 

OY-AXP Bergfalke II over Egholm i nærheden af FSN Aalborg fotograferet fra en KZ VII

 

 

 

 

Bergfalken i slæb efter en KZ VII antageligt fra FSN Vandel

 

 

 

 

Baby II B, OY-AXL

Bygget i København i 1950, byggenummer 5, registreret den 11. september 1950 til Svæveflyveklubben "Aviator", Hvor det i 10 år var klubbens første solofly. På et tidspunkt blev det udsat for et større havari under en landing i Lønstrup. På billedet er anført, at flyet er et rekordplan, rekorderne var jo hellerikke store den gang. Den 3. juni 1960 overtager P. W. Franzen flyet, og den 5. december 1960 bliver det overtaget af Chr. "Pliir" Østergaard, Ikast. 2 år senere den 5. december 1962 overtager Aarhus Svæveflyveklub flyet, som det lykkedes Aarhus-folket at havarere totalt den 3. juli 1966 på FSN Tirstrup.

 

Frank-Dieter Lemke, Berlin oplyser, at billedet er taget under testflyvningerne med prototypen til Lom 58/II Libelle-Laminar, som dengang var registreret DM-2599. En Libelle-Laminar er i store træk en normal Libelle, men der er på vingerne pålimet en tynd aluminiumsplade. Man fik derved en bedre overflade og tilsvarende bedre præstationer. Da prøveflyvningerne var afsluttet blev flyet ombygget til en normal Libelle igen. Testpiloten er Kurt Götze. Han var dengang ansat hos VEB Apparatebau Lommatzsch i Meissen som salgsleder og som testpilot. Han lever endnu og er i dag over 80 år. Reporteren hedder Hans-Joachim Wolfram, han er også kommet godt op i årene, han er kendt for sin udsendelsesrække i det tyske fjernsyn "Aussenseiter - Spitzenreiter" .

 

Teksten på bagsiden af billedet ovenover.

 

 

 

 

 

Den danske Lom libelle OY-XAE, tidligere DM-2539, fotograferet over FSN Aalborg af Balslev. Piloten i Libellen var P. W. Franzen.

 

 

 

 

Ingeniør Nielsen konstruktion.

Flyet fik et meget kort livsforløb, da det under prøveflyvningerne kom i pendulsvingninger, hvorefter det havarede kraftigt, da det fik en ublid jordkontakt. Så vidt vides blev det ikke genopbygget

 

 

 

OY-125, 2 G.
Blev bygget i København i 1951, registreret den 8. november 1951 til Svæveflyveklubben "Aviator". Slettet af det danske luftfartøjsregister den 5. juli 1954, da det blev solgt til Norge. Norsk registrering blev LN-GGI. Flyets skæbne i Norge er ukendt.(endnu)
I tippen er det Svend Vestergaard. Pigen i forsædet er muligvis Svends senere hustru, blev vist nok kaldt Søs.
Personen i den hvide kedeldragt er instruktør Bent Carlsen. Manden i midten på højre side er Kaj Sørensen (kaldet fulde Kaj). Han bor i dag i Canada.


 

Dette billede er ikke medtaget på grund af flyets udseende, men fordi det kunne være spændende at høre, hvem der er med på billedet.

 

 

 

 

En tidligere Aalborg-borgmester i forsædet, og i bagsædet sidder Jesper Mølbak

 

 

 

 

Rolf Algotson, Sverige beretter:

Bilden är från början/mitten av 1950-talet och tagen på Ålleberg. De två herrarna vid naesen på en Weihe är en gammal känd pilot: Olle Bergendahl (i vit mössa) och den då nyblivne Ållebergschefen Lennart Ståhlfors.

 

 

 

Holstebro-Struer Svæveflyveklub
Jeg har i arkiverne fundet disse to billeder fra en gang i 50'erne. Er der nogen, der kan hjælpe med personerne på begge billeder, samt hvor de er taget?

 

 

 

 

 

Forrest ses Vagn Kildsig (Andersen), ham, der skubber, er Kristian Jacobsen. De øvrige er ukendte. Billedet er taget af Helge Madsen.

22-03-2015

Jeg har fundet disse fotos på en facebook side, og jeg har fået lov at bringe dem her på siden. Billederne er fra 1957, hvor svæveflyverne fra FSN Karup var på besøg for at hjælpe med til at få kendskabet til den lokale klub større.

Karup-folkene medbragte en KZ VII, som de brugte til flyslæb. På billedet ses DaSK-medlem Helge Madsen.

 

 

 

Karup-folkene havde medbragt deres Grunau Baby II B, som her netop er startet i et flyslæb.

 

 


Kaups Olympia 96-962 var også med. Jow-Jow, de havde materiellet i orden.

 

 


 

Olympia 96-962 klar til afgang. Denne Olympia ejes i dag af DaSK med registreringen OY-XEF. Flyet var med i Polen i 1958 til VM, hvor det var håbløst bagefter moderne typer som Jaskolka og Mucha Standard.

 

 

 

Den lokale klubs skoleglider SG-38, OY-97. Af dette fly findes kun sideroret, som DaSK ejer.

 

 

 

 


Lidt 2 G historie.

2 G, OY-119 i gården til Sct. Mathiasgade 50, Viborg i 1949.
Flyet blev senere omregistreret til OY-ARX, og ejes i dag af DaSK.
Det er ved at blive gjort luftdygtig igen efter mange års stilstand, som har sat sit tydelige præg på det.
Istandsættelsen kan følges under "Værksteder 2".

 

 

2 G, OY-BLX under en spilstart ved Viborg. Flyet blev i sin tid bygget af Esbjerg Svæveflyveklub, hvor det fløj en del år. Senere ejere har været Århus Svæveflyveklub og Viborg Svæveflyveklub og til sidst en gruppe i Ikast.
Denne 2 G sluttede sit aktive liv først i 70 - erne, og det kan nu ses i flymuseet i Stauning.

 

 

2 G, OY-AIX (OY-123) klar til start på Søholt i sensommeren 1959.
I forreste sæde sidder Ove B. Hillersborg og i bagsædet er det "Jais" (Hjalmar Nielsen)

 

 

 

Billeder fra Samedan. 1946
Photo: Heimgartner, Zürich 3, Meiliweg 25
DaSK har modtaget disse og mange flere billeder fra Dorte Jespersen, som hun har fundet hos hendes far, Vagn Jespersen, i forbindelse med en oprydning. Foruden billederne fra Schweitz er der 3 billeder fra Ålleberg. Vagn Jespersen, der er født i 1918 og stadig lever i sit 91. år, var i sine unge dage en entusiastisk svæveflyver, har han fortalt. De unge mennesker fløj fra det hedengangne "Lundtoftesletten" i Lyngby nord for København; der, hvor DTU ligger i dag.


Elektrowindenstart in Samedan.
Flugzeug: Moswey III

 

 

 

 

Ein von Birger Nilsson (Ålleberg) gesteuerte S-18-III landet in Samedan/Engadin. 1.730 m über Meer.

 

 

 

 

Start zum Passagiersegelflug in Samedan.
Der Spyr V startet an der Elektrowinde

 

 

 


Faruer - Elektrowinde in Samedan/Engadin

 

 

 

 

 

 

Davos
Segelfluglager auf Parsenn Höhenweg (2.200 m über Meer)
2 S-18-II Flugzeuge in der Morgensonne.

Blick gegen das Flüelatal.

 

 

 

Gummiseilstart eines S-17 am Westhang des Hochplateaus von Montana - Crans

(1.500 m über Meer)

 

 

 

 

Gummiseil-Start eines S-18-II-Seglers in Flims-Fidas (Granbünden).

Im Hintergrund die Mächtige Felswand des Flimserstein.

Pilot: Paul Schmid (Amriswil)

 



Ein Moswey IIa kreist über dem Startplatz, Davos - Parsenn - Höhenweg (2.200 m über Meer).

Im Hintergrund das Flüelatal.

 

 

 

Ein Moswey IIa kurvt über dem Startplatz Davos-Parsenn-Höhenweg in 2.200 m über Meer.

Pilot: Hans Schwarz, Zürich.

 

 

 

 

Gummiseilstart einer S-16 auf dem Hochplateau von Montana-Cranz (1.500 m über Meer)

Blick gegen das Rhonetal bei Sion.

 

 

 

Auf dem Flugplatz Samedan werden in der Morgensonne Segelflugzeuge montiert.

Im Hintergrund der Muottas-Wuragl.

 

 


Alwin Kuhn (Bern)

der auf Moswey III erstmals das Matterhorn umsegelte.

Fluglager Zermatt 1946)

 

 

 

 

Schweizer Bordinstrumente der Firmen HÄNNI & Co, Jegenstorf (Bern) und THOMMENS-UHRENFABRIKEN A.G. Waldenburg (Baselland) in einem Moswey III.

 

"Ein gutes Variometer ist für Leistungssegelflüge wichtiger als vier Meter mehr Spannweite ....."
Wolf Hirth

 

 

Ålleberg
Fotograf: ukendt

Billedet viser en svensk registreret Moswey III. I baggrunden skimtes SE-SAE og i midten kan lige anes et fly med registreringen XX-DIX.
Desuden ses en Svensk Weihe, tilhørende de militære svæveflyvere. På næsen er der påmalet "11"

 

 

En svensk Moswey III med registreringen SE-SDX, så vidt det kan anes, efterfulgt af en militær Weihe.

 

 

 

En Weihe overflyver startrampen på Ålleberg.

 

 

 

 

 

Lundtofte Flyveplads og Birkerød Flyveklub

 

Billedet er taget i forbindelse med et flyvestævne.

 

 

 

 

 

 

Harry Nielsen i en ombygget Stamer i 1938 foran den bygning, der senere blev "klubhus" for en af eskadrillerne på FSN Værløse.

 

 

 

 

Birkerød Flyveklub. Bygning af en skoleglider.


 

 

 

Diverse arkivbilleder
Enkelte billeder er desværre lidt uskarpe.

 

FES 530/1 Lehrmeister. Der var i sin tid 2 stk. i Norge. Den ene er totalhavareret, og den anden hænger så her på museet.

 

 

 

 

 


 

OY-51 i Svebølle 1943, denne Baby blev for nogle år siden solgt til Sverige, hvor det stadig flyver (forhåbentligt)

 

 

Thorvald Jensen i OY-11, som han var med til at bygge 1937-38. Billedet er taget i 1938.

 

 

 

 

OY-15. Hols der Teufel i Esbjerg 1938

 

 

 

 

 

OY-17 (DSvU skoleglider) på Langkildegaard i 1938 med Jørgen Haugsted som pilot

 

 

 

 

OY-17 ved Marslev i 1939.

 

 

 

 

OY-97 (SG 38), senere OY-AMX på Søholt. Flyet blev solgt til Holstebro-Struer Svæveflyveklub, hvor det endte sine dage. kun sideroret findes i dag.

 

 

 

 

OY-AXC "Bambi" på Skinderholm

 

 

 

 

Billeder fra Sandholm 1956-1960
Lånt af Eli V. Nielsen

Birkerød Flyveklubs W.W.S.3 Delfin OY-DYX under en spilstart på Sandholm i sidste halvdel af 50'erne.

 

 

 

Personerne er fra venstre:
Bjarne Feldsted
Eli V. Nielsen
Ukendt (drengen)
Ole Doc (siddende i flyet)
Niels Fr. Windfeldt

 

Spilstart på Sandholm

 

 

 

 

Delfin'en under en pause mellem flyvningerne.

 

 

 

 

Fin landing. Læg mærke til luftbremserne. De var oprindelig ikke indbygget i flyet, men man tilpassede et sæt bremser fra en Baby. Flyet har pendelror, det føltes noget følsomt, måske især fordi det ikke var normelt dengang. Tyskerne, som havde bragt flyet til Danmark, var ikke glade for rortypen, så de fløj stort set ikke med det.

 

Tilbage til startstedet. Læg mærke til den fine "hund". Eli mener, at det er Eli ved bagkroppen på modsatte side.

 

 

 

 

Delfinen var malet i flotte røde og hvide farver. Læg mærke til barnevognen. Stilen er gennemført.

 

 

 

Så går starten, mens den landede 2 G, OY-ARX skubbes tilbage til startstedet.

 

 

 


Læg mærke til barnet, som står og undrer sig over startretningen!

Men det var han åbenbart den eneste, der gjorde.

 

 

 

Så er spilstarten i gang.

 

 

 

Og det går rask opad.

 

 

 


Flyvningen varede ca. 3 minutter.

 

 

 


"Hunden" er monteret under meden, og nu skubbes flyet tilbage til startstedet.

 

 



Er der nogen, der kan kende den lille gut med den lyse krave?

Han hedder Jan Andersen.




Der ventes på, at banen bliver fri, så man kan starte.
Det er Jan, der står som nr. 2 fra venstre.

 

 

 

Så er det lige før, at starten går.
Instruktøren i bagsædet er Eli V. Nielsen, som ifølge eget udsagn i en lang periode var fast inventar i dette sæde.




Delfinen på Sandholm midt på sommeren. Klubben stod selv for høslettet og tjente på et år ca. 2.600 kr. Det var mange penge dengang.

 

 

 

Der skubbes. Det var før Golfvognenes tid.

 

 

 

 

Og der skubbes.

 

 

 

 

Så går spilstarten.

 

 

 

 


Harry Nielsen foran OY-MUX. Hvor billedet er taget, er uklart.

 

 

 

 

OY-ARX med Eli V. Nielsen. Efter eget udsagn i nogle år fast inventar i bagsædet.

 

 

 

 

 

Så blev det moderne tider med farvebilleder. Hvem er personerne?

 


Billedet er fra en af de store svæveflyvelejre i Bjergsted under krigen. De fleste motorer blev drevet med generatorgas.

 

 



Så er Eli V. Nielsen blevet spilfører i Sandholm.

 

 

 

 


OY-119, senere OY-ARX, i spilstart, her forsynet med "båd"

 

 

 


Den nye Kranich, OY-AXM, samles.

 

 

 

SG-38, tidligere OY-70, nu OY-AXW i en spilstart. Den var privatejet og findes i dag på Teknisk Museum i Helsingør.

 

 


Billedet er fra en periode, hvor klubben fløj fra Sjælsmark. Billedet stammer fra et blad, der havde en serie om årets gang i Danmark.

 

 

 

Diverse billeder fra forskellige lejre på FSN Vandel. Desuden enkelte billeder fra andre lokaliteter.



En del af de militære deltagere i DM 61.

 

 

 



Bag ved Ka 6 CR skimtes en Lom Libelle.

 

 

 


"Tyr" i Gövier OY-DXE sammen med en passager, som jeg ikke har navnet på. Billedet er taget i 1947.
Det er en Asiago, der står bagved.

 

 


Her ses de sanitære foranstaltninger, som da billedet blev taget, havde været udsat for elementernes rasen.

 

 

 

KZ glideren. Hvor billedet er taget, vides ikke.

 

 

 

 

Lom Std. Libelle OY-XAE var med til DM i 1961.

 

 

 

En anden Lom Std. Libelle, OY-EXX. Billedet er muligvis taget i en hangar på Viborg Flyveplads. På loftet bagved ligger kroppen til en KZ-II.

 

 

 

 

Polyt 2, OY-55

 

 

 

Papirvældet var noget enklere i gamle dage.

 

 

 

 

Under vingen skimtes en kokarde, så det må være en militær 2 G. 2G'en havde den militære betegnelse 92-923, senere ændret til Z-923. I dag har det registreringen OY-XJV og ejes fortsat af Flyvevåbnet. Billedet er taget i juli 1955 under Unionens sommerlejr FSN Vandel. I bagsædet sidder Eli V. Nielsen, som fungerede som DK instruktør på Unionens sommerlejr, der dengang blev afviklet på FSN Vandel. Den 25. juli fløj Eli 5 timer i Unionens Eon Olympia OY-FUX og landede på Fanø Badestrand under en del pressebevågenhed

 

Det er Pillerik, der står til venstre foran den militære TG3A i samtale med TYR (Johan Otto Sørensen). Billedet er taget i slutningen af 1955 af Eli V. Nielsen på Viborgs daværende flyveplads i Gammelstrup. Man var på besøg for at drøfte et indkøb af Birkerøds senere indkøbte L-Spatz. TYR havde lige fået A certifikat, så Eli og TYR var fløjet derover i Grum-Schwensens KZ III

 

 

 

DM 1961. Lom Std. Libelle OY-XAE er klar til dagens opgave.

 

 


Billedet er taget i 1955 og pladsen er Vandel. Det var under et forsøg, arrangeret af Dansk Svæveflyver Union, med moderne skoling (DK-skoling) med lukkede tosædede svævefly i flyslæb og spilstarter. Spechten kommer fra Havdrup, Bergfalken er fra Odense Svæveflyveklub og den militære Polyt III tilhører Flyvevåbnet.

 

 


OY-13 "Jyden".

 

 

 


En af flyvevåbnets 2 G. Personen i bagsædet er Niels Sejstrup. I forsædet sidder Frede Winther Jensen, som var svæveflyveinstruktør i Karup i sidste halvdel af halvtredserne, Han var fra Laven ved Silkeborg.

Oplysningerne kommer fra Pluto (Per Nielsen), som var på FSN Karup 1955-1959.


Flere gamle billeder.


 

Asiago G.P.2, OY-39, senere OY-HUX. Bygget af Stamgruppen i København 1941, havaret 1957 ved Toldstrup, da der under et flyslæb opstod flutter i krængerorene.

 

Sommerlejr på Harrestrup ved Holstebro i august 1947.
Flyene er OY-63, OY-119 og OY-103.

 

 


OY-103 (VIX) i hangaren.

 

 

 


OY-103 transporteres tilbage efter en landing på Harrestrup 1947

 

 


Billedet er fra et DSvU stævne på Lundtofte Flyveplads 1935. Flyet er en Pirat (det er ikke den polske Pirat)

 

 



Snedker Larsen flyver


Denne Olympia skulla have fløjet under Olympiaden i 1940, men en tysker forpurrede stævnet. Olympiaen blev døbt "Ras" til minde om Fritz Rasmussen, der skulle have fløjet Olympiaen.
Frits omkom under en luftkamp i Finland under krigen.
Billedet er taget på Bøtø 1944

 


Under DM 61 deltog Birkerød Flyveklub blandt andet med Kranich, OY-AXM.
Hvem der fløj den, kendes ikke p.t.

 

 

Klassisk fly frem fra gemmeren! 24-07-2013
Første hjemmebyg fra 1946 indgår i udstilling på Autogalleriet i Herning.
(Afskrift fra Herning Folkeblads hjemmeside)

Jyske bilentusiaster har hentet et klassisk fly ud af gemmerne og går nu i gang med at bringe flyet tilbage til fordums herlighed - selv om det er ganske uden motor.
Der er nemlig tale om et historisk svævefly, som skal hænges op under loftet over samlingen af biler på Autogalleriet Herning. Her skal det gøre et andet klassisk svævefly, DM-vinderflyet OY-DAX Grubau Baby II fra 1939, selskab. Dette fly blev hentet på et loft i Jelling og hængt op i Herning. I løbet af sommeren vil vi have givet OY-98 nyt liv, og det er opmuntrende, ar flyet blot skal efterses, friskes op og samles, før det atter er kampklar, siger medlem af bestyrelsen i Autogalleriet, tidligere svæveflyveformand Peer Bak, Herning.
Spørgsmålet er så, hvor mange der turde sætte sig ved styrepinden, hvis de fik det tilbudt. Det gamle svævefly er nemling hjemmebyg i træ og lærred fra 1945 - 46 og det første i Herning Svæveflyveklub.
Det er en såkaldt Polyt II skoleglider, hvor piloten sidder ude i det fri og bliver trukket op med en wire. Landingen sker ikke på hjul, men på en mede af træ. En kold tørn, da man i vinteren 1946 på grund af snestorm flyttede starterne med OY-98 til den tilfrosne Sunds Sø.
I årenes løb har svæveflyet haft så primitive hangarer som et hul i jorden med tag over og senere en tidligere teatersal fra en flygtningelejr i Gedhus. Det har også været omkring flymuseet i Billund. I mere end en halv snes år har klassikeren været opbevaret hos Vejle Svæveflyveklub i Hammer, før det nu bliver en del udstillingen i Autogalleriet i Herning.

Polyt 2

 

Her er Vagn Toft klar til første soloflyvning den 26. juni 1955. Han skolede på en 2 G, men som det var almindelig dengang, foregik soloflyvningen på næste flytype i herakiet.