svfly

Værksted Båstlundvej, Billund

Genopbygning af SG-38 (2 stk.)


En del af byggeholdet betragter med slet skjult stolthed den næsten træfærdige vinge.

 

 

 

 

Familiebillede fra opspændingen af de to SG-38. De sidste tilpasninger skulle laves og desuden skulle der tilpasses styrelinier og barduner.
Man havde fået lov at anvende den gamle terminalbygning, som efter lufthavnens udvidelse har stået tom.

 

 

 

Jørgen "hønsefarmer" Andersen er ved at lægge ceconite på et sideror

 

 

 

 

Og Erik Jensen er i gang med det samme på et højderor.

 

 

 

 

Her lægges der ceconite på det andet sideror

 

 

 

 

Dopning af vinger. Da udluftningen på værkstedet ikke er dimensioneret til dopning, foregik arbejdet udendørs på en varm sommerdag.

 

 

 

 

Ja, de er nu flittige dem ovre på den anden side.

 

 

 

 

Begge hovedstel er færdige. Disse hovedstel er lavet på værkstedet i Holstebro.
Højderoret på væggen tilhører Z-945.

 

 

 

 

 

 

 

OY-BFX er nu næsten færdig.

 

 

 

 

 

 

 

Kranich 2 B-2. Serienummer 1000
Bygget i 1943 hos Ing.J. Mraz Flugzeugbau, Nitra, Mähren.
Registreret: D-0031 (ex. WL-reg,, HB-482, D-8838, D-1660 og D-0031.
Flyets historie er optrykt i Føniks Posten, nr. 34

Dette nye projekt i Billund er allerede godt i gang. Vi har i en del år haft et par Kranich'er i ret dårlig stand. Det var derfor glædeligt, at det lykkedes at overtage en Kranich fra Tyskland, ganske vist skal der limes et par pinde inden den bliver luftdygtig, men Billund-holdet er allerede godt i gang med at lave spanter, jig m.v.

 

 

 

 

Fabrikation af kropsspanter. Alle deltagerne skal så vidt muligt alle lave et spant hver

 

 

 

 

 

Kroppen er ved at være på plads i jiggen

 

 

 

 

Spantfabrikation

 

08-01-2008.

De fleste spanter er nu ved at være på plads i forkroppen, men der er lang vej endnu.

 

 

 

 

De langsgående lister samt spanterne er nu monterede. Det næste, der skal ske, er, at kroppen skal beklædes med finer på den del, der rager op over jiggen.

 

09-02-2009

 

 

Nu er de fleste spanter ved at være på plads, og der forestår et større arbejde med at høvle og pudse listerne til.

 

Marts 2008

 

Johannes Lyng limer støtteklodser ind i forkroppen

 

 


 

 

 

Bagkroppen er nu ved at blive beklædt igen.

 


19-05-2008

Træarbejdet er nu så langt fremme, at styregrejerne kan monteres i kroppens bund. Der er meget, der skal passe sammen, så det er noget pillearbejde at udføre.

 

 


09-07-2008


 

 

 


 

Som der fremgår af billederne, så er forkroppens underside nu også beklædt. Det næste, der skal ske, er, at kroppens skal vendes rundt, så oversiden kan beklædes. Samtidig skal siderorsfinnen monteres på bagkroppen. Sideløbende med arbejdet med kroppen er haleplan og højderor under reparation efter et brud nogenlunde midtpå.

 

27-07-2008
Kroppen er nu taget ud af jiggen og vendt om. Der er fremstillet en ny jig til den nye stilling, man gør p.t. klar til at beklæde oversiden samt genmontere siderorsfinnen.
Jeg har desværre ikke fået nye billeder fra værkstedet, skønt de var stillet mig i udsigt. De kommer forhåbentlig efter sommerferien.

 

31-08-2008

Jeg kom lige forbi Båstlundvej for at aflevere nogle småting, der skulle laves til ARX, så tog jeg lige et par billeder af Kranich-projektet, det skrider planmæssigt fremad, så vidt man kan se.


 

10-11-2008

Det går langsomt, men sikkert fremad med kroppen, det kan blandt andet ses på forkroppen, hvor der er limet flere lister ind, så der skal snart beklædes en del mere.

 

 

 

 

 

Styrelinerne er nu monterede, og meget snart vil også bagkroppen blive beklædt færdig.

 

 

 

 

 

11-11-2008

 

Udenfor i den dejlige friske luft bygges der en transportvogn på livet løs. Der måles og beregnes, tænkes og skæres til, pladerne bliver nittet med avanceret pneumatisk nitteværktøj.

Når man står ude i november måned med sådan noget og fra tid til anden må flygte for en regnbyge, kommer man nemt til at tænke på den gang, vi kunne boltre os i det daværende flyvemueums magasinhangar, men det er jo fortid nu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12-11-2008

Så er beklædningen af forkroppen indledt. Det begyndet at ligne en Kranich krop igen, det er næsten synd, at man ikke længere kan se det store arbejde, der nu bliver skjult.

 

 

 

 

 

 

Så er beklædningen af bagkroppen også indledt.

 

 

 

 

26-12-2008

Selv om de har travlt på værkstedet, har der alligevel været tid til at lave en julehilsen.

 

 

 

01-03-2009

Ny mede under fremstilling. På billedet ses fra venstre Arne Hansen, Sven-Ove Juul og Erik Jensen

 

 

 

 

Den endelige formgivning af bagkroppen udføres af Arne Hansen, Helge Madsen og Johannes Lyng.

 

 

 

 

Hut-rammerne, som er af stålrør, havde taget fået nogle mindre skader, som her er ved at blive udbedret af Knud Møller.

 

 

 

26-05-2009

 

Kranich'en er nu flytter over i den gamle terminalbygning i lufthavnen. Der forestår en hel del tilpasning af vingerne til kroppen.

 

 

 

 

Der arbejdes i øjeblikket på tilpasning af vingeovergangene på kroppen, desuden foregår der en del arbejde i hele cockpitområdet.

 

 

 

 

I baggrunden står vores SG 38 og afventer papirerne, så den kan komme i sving

 

 

 

 

18-06-2009

Vores kontrollant har i dag inspiceret det udførte arbejde på Kranich'en. Arbejdet blev godkendt, så nu er det bare om at komme videre ifølge byggeleder Johannes Lyng.

 

 

20-10-2009

 

Så skulle træarbejdet være afsluttet, og det ser ud til, at Johannes Lyng har befalet, at der holdes en lille pause.

 

 

 

 

Det var så den pause

 

 

 

08-11-2009

 

Så er arbejdet i gang igen, og nu er det overfladebehandlingen, der er begyndt.

 

 

 

 

 

Her kan man rigtigt se, hvor store områder der var gået i stykker. Det bliver nu spændende, når flyet er færdig til brug.

 

 

20-12-2009


 

 

 

Julekort fra Båstlundvej.

 

09-02-2010

Så er vi nede i den gamle terminalbygning, hvor der er god plads til at arbejde med de pladskrævende opgaver.
Her er Jørgen Andersen og Johannes Lyng ved at tilpasse en del af en transportvogn til Kranich vingerne. Som det kan ses, er der også lidt lærredsarbejde på begge vinger, hvor der skulle udføres lidt træarbejde.

 

På Båstlundvej er arbejdet med kroppen snart færdig, d.v.s. der mangler al finisharbejde + nogle mindre ting. Haleplanet er blevet beklædt, og der blev i dag mærket op til alle vandløbshuller på undersiden. Monteringsbeslagene blev renset for gamle malerrester.

 

 

Cockpitsektionen, som var nærmest knust, er nu genopbygget. Det ser virkelig godt.

 

 

 

11-03-2010

Dette billede er taget i Samedan 1946 eller 1947. Flyet længst til højre i rækken er faktisk den Kranich, vi er i gang med på værkstedet på Båstlundvej. Der var indtil flere, der fik julelys i øjnene, da man fandt ud af dette lige inden vores generalforsamling på Arnborg Svæveflyvecenter.

 

 

02-03-2010

Så er der afgang fra Båstlundvej ned til Terminalbygningen.

 

På ved ind i Terminalbygningen.

23-03-2010

Så er flyet klar til maleren oppe nordpå.

 

21-04-2010
I dag blev Kranichen transporteret til Thisted, hvor den skal males. Når den kommer retur, vil der være en del monteringsarbejde tilbage.

18-06-2010

Så er vores Kranich blevet malet.

 

 

 

 

 

07-05-2010
2 G OY-ARX blev den 21. april flyttet til Billund, da traileren alligevel var tom på vej hjem fra Thisted.

 

Arbejdsholdet fra Baastlundvej har lavet diverse bukke og lignende, så flyet kan samles, selvom der ingen barduner er endnu. Der skal arbejdes meget omhyggeligt med indstillingen af de enkelte dele. Alle hovedbeslag på kroppen kan først genmonteres, når det hele er placeret korrekt.

 

 

 

Det er nu skønt at se ARX samlet igen efter foreløbig 3½ års arbejde på mit værksted i Holstebro.

 

 

 

 

Arbejdet foregår i den gamle terminalbygning på lufthavnen, bygningen har stået tom i flere år, så vi har fået lov at låne noget af pladsen, så længe bygningen ikke er solgt eller udlejet.

 

 

 

Da Poul Erik Anker og jeg hentede ARX oppe hos Aalborg Aero Sport på deres flyveplads, var der ikke mange, der troede, at der kom noget ud af stumperne, men de kender åbenbart ikke os fra DaSK!

 

 

 

Så bliver haleplanet sat på for første gang. Det viste sig, at tegningen vedr. stræberne have en fejlangivelse af længden, så de nyindkøbte stræbere fra Polen var for korte. Det kalder man vist en ommer.

 

 

 

Til gengæld har de krængerorsstødstænger, som Arne Hansen er ved at montere, den rigtige længe, men det er også de gamle stænger.

 

 

 

24-08-2010

ARX er nu flyttet op på Båstlundvej, hvor der klargøres til barduner m.v. Der blev lidt tid til det, da Kranich'en stadig er på malerværkstedet.

 

 

 

Den gule farve skyldes konserveringslakken.

 

 



Erik Jensen er ved at klargøre noget lim til et lille reparationsprojekt.

 

 

 



Så er der en pause i arbejdet. Det forlød, at de strejkede, men de viste ikke rigtigt hvorfor.

 

 

 

15-10-2010

Med lidt forsinkelse har jeg fået dette billede fra Thisted, hvor vores Kranich er blevet malet. Billedet er fra juni 2010.

 

 

 

24-10-2010

Så nærmer projekt Kranich sin afslutning.

 

 

 

14-12-2010

På værkstedet er man så småt startet op på de sidste detaljer på ARX. Dem er der mange af, så det vil vare nogle måneder, inden beklædningen kan udføres. Styreliner og barduner er ikke færdige endnu.

 

 

 

Klingen på værkstedet båndsav er sprunget, så det bliver spændende, om det kan lade sig gøre at finde en ny klinge.

 

 

 

Beslagene bliver afmonteret, da de skal eftergåes, inden den endelige montering.
Det er i øvrigt sidste arbejdsdag inden jul.
Kranich vognen blev hentet om på forpladsen, da der skal udføres nogle enkelte ændringer i den. Imens overvintrer Kranich'en på et lager i nærheden.

 

17-02-2011

Så mangler der kun registreringen og prøveflyvningerne.

 

 

 


Det er et af de sidste billeder, inden Terminalbygningen forsvinder.

 

17-02-2011

Dette og de efterfølgende billeder er fra den 15. november 2010, hvor igangsætningen af Olympiavognens renovering blev markeret på passende måde.
Arbejdet vil foregå hos K. B. Andersen, Glamsbjerg.

 


 

 

 

 


 

 

 

 


 

 

 

 


Johannes Lyng tjekker, om ceconiten er ordentligt limet til ribberne på ARX

 

 

 


Så er der tre mand på opgaven.

 

 

 

 

Den venstre vinge er beklædt og ligger i galgerne under loftet.

 

 

 

 

Der bliver arbejdet meget omhyggeligt, så er man også fri for at skulle lave noget om, når formanden inspicerer.

 


 

13-06-2011
Prøveflyvning af Kranich D-0031 fra Flensburg Flyveplads lørdag den 11. juni 2011

Det var et stort øjeblik, da Johannes og Frank tog den første tur - og flyet (udover at ligne en million) også fløj som en drøm.

 

 

 

 

Vi håber nu, at Luftfart Bundesamt hurtigt får gransket prøveflyvningsrapporten og udstedt luftdygtighedsbevis og registreringsbevis.

 

 

 

Johannes Lyng i forsædet og Wolfgang Kuessner i bagsædet.

 

 

 

 

06-10-2011
På værkstedet på Båstlundvej er arbejdet med beklædning af vingerne på ARX langt fremme, selve beklædningen er udført, og nu drejer det sig om dopning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18-10-2011

Så er vingerne beklædt og dopet, så nu er Erik Jensen igang med beklædning af sideroret.

 

 

 


 

 

 

 

03-08-2012
Projektet nærmer sig sin afslutning for så vidt angår det håndværksmæssige. Men så kommer papirvældet, som vanen tro nok skal tage sin tid.


29-11-2012

Vi er i gang med de sidste småting på ARX, så vi kan få den ud af værkstedet, hvor der skal klargøres til det næste projekt.
Det var ikke alle, der havde tid til at komme ind til fotograferingen, som det fremgår af næste billede. Og det var jo synd at afbryde dem.

 

 

Det er en form for løvfaldsfest.


02-04-2013

Så forlader ARX værkstedet i Billund for at blive flyttet til Arnborg. Hovedbolte skal tilpasses, og barduner skal fremstilles. Det kræver nogen plads, som vi ikke længere har i Billund.

 

11-04-2013
Da det senere har vist sig muligt at låne det nye værksted hos Lemvig Svæveflyveklub, vil arbejdet foregå der fra midten af næste uge.

26-04-2013

Så er ARX ankommet til Lemvig Flyveplads, hvor vi har opstillet den i Lemvig Svæveflyveklubs nyrenoverede værksted. Det er i øvrigt den sidste af bygningerne, som blev opført af Adolf under krigen, når vi ser værk afra de mangle betonklodser, der ligger rundt omkring i området.


 

Hovedboltene skal tilpasses, og nye barduner fremstilles, efterfølgenmde er der et større arbejde med at få indstillet rorene, så de holder sig inden for tolerencerne.




På næste arbejdsdag skal vi have flyet vejet og evt. afbalanceret for at kunne holde tyngdepunktet inden for begrænsningerne.

 

 

26-04-2013

Vi har nu taget vingerne ud af jiggen midlertidig, da vi skal have afrettet torsionsribberne på begge sider. Næste arbejdsdag vil vi forberede arbejdet med at lave torsionsnæserne (D-bokse)

 

 

 

Hovedbjælken er helt lige, men billedet er taget på en måde, så den ser skæv ud.

 

 

 

Afretning af ribberne i D-boksen er nu ved at være afsluttet. Vingen skal så igen tilbage i jiggen. Luftbremserne bliver først indbygget igen, når D-boksen er færdig.

 

28-05-2013


 

 


Så er ARX på sin første prøveflyvning efter mange års stilstand. Lemvig Svæveflyveklub afholder det årlige Marked- & Dyrskue den 1. og den 2. juni 2013 på Lemvig Flyveplads. Hangaren bliver indrettet som cafeteria, og ARX skal være med til at pynte op i hangaren.

25-06-2013

Vi er begyndt at forme torsionsfineren. Efter tildanning ud fra papmodeller lægges fineren i vand i knap 2 dage. Fineren er derefter nem at bøje rundt om næseribberne, hvor den fastholdes nøjagtig i den position, hvor den skal være efter pålimningen.