svfly

Billedgalleri 2014

VGC Rally 2014 på Svæveflyvecenter Arnborg

Her er de første billeder fra det store stævne, hvor vejret indtil nu stort set har være brugbart til flyvning. Det er det største stævne nogensinde på Centeret, som i disse dage ser helt anderledes ud.
Alle hjælpere og ledelsesgruppen har med stor iver medvirket til, at rallyet afvikles stort set gnidningsløst trods den intense flyvetrafik og de mange flere gæster, end vi nogensinde har haft på Arnborg


 

De farverige fly på parkeringsområdet foran campingpladsen.

 

 


Og der flyves med de flotte fly, her er det en Hol's der Teufel i luften.

 

 

 

 

Her det vores Lis på vej ind til landing. Denne Lis er meget populær hos de udenlandske piloter. Mange har aldrig hørt om typen, som kun blev produceret i 30 eksemplarer.

 

 

 

Det er blevet populært at ændre Bergfalker og her en K 13 til Cén cabriolet udgave.

 

 

 

En sjælden fugl efterhånden. Dette er en Condor, som er bygget i 1939 ifølge oplysningerne på flyet.

 

 


Udtagning af fly fra vor nye hangar, der kan være ca. 30 fly på gulvet samt 6 ophængte.

 

 

 

I går (06-08-2014) havde vi et fantastisk svæveflyvevejr, så der var rigtig mange fly i gang hele dagen, og der blev fløjet mange timer og starter.
De efrterfølgende billeder er modtaget fra Glenn Carstensen.


 

Glenn før sin første flyvning i Hol's der Teufel.

 

 

 


Så er 2 G, OY-AVX, startklar. Der er mange, der vil prøve at flyve den eller OY-XJV, som vi har lånt fra Skrydstrup. XJV var på en af flyvningerne i 1.500 m med en af de svenske deltagere.

 

 

 

 

Stemningsbillede fra spilstartområdet, der bliver kørt med 4 startwirer, mens der bliver kører wirer ud igen, bliver der afviklet 4 flyslæb fra flyslæbsområdet.

 

 

 

Baby Gruppen fra Gørløse havde medbragt OY-AXE, som bliver brugt flittigt. I det fine vejr var den ifølge Egon Trust i 1.900 m på en af flyvningerne.

 

 

 


En T 21 med Dannebrog på stræberen.

 

 

 

 


En anden T 21 havde en ekstra passager med.

 

 

 

 

Johannes Lyng er lige som alle vi andre imponerede over det store arbejde, der er lagt i at renovere vor Mü 13, OY-MUX. Mux'en nåede ikke at blive klar til Rallyet, det er "kun" papirarbejdet, der mangler.

 

 


Åbningen fandt sted den 2. august foran centrets hangar.

 

 

 

 

Vor nye hangar blev hver aften fyldt med fly, der kunne være ca. 35 fly, lidt afhængig af flyenes størrelse. Vi havde også rådighed over de andre to hangarer, som også blev fyldt med fly hver dag.

 

 


Vi fløj med 2 stk. 2 G, og de havde nok at lave hele tiden. Den ene 2 G var på et tidspunkt i 1.500 m højde. Stort set hver gang ville passageren i forsædet sikre sig, at sædet blev siddende.

 

 


Der er mange måde at give koncert på, denne er vist ret ny og anderledes.

 

 

 

 

Vor nye hangar kunne rumme mange fly, denne dag var der 37.

 

 

 


Morgenbriefing i det store telt.

 

 

 

 

Erling Rasmussen flyver Stamer (Zögling)

 

 

 

 

Aftenstemning i "gårdhaven"

 

 

 


PIK 5 C fra Finland. Meget flot restaureret fly.

 

 

 


Et af slæbeflyene passerer spilstartområdet under landingen. Der var 4 slæbefly og 2 dobbelttromlede spil i gang. De landede fly blev hentet tilbage af 5 veterantraktorer.

 

 

Campingområdet set fra en spilstart.

 

 

 

I dagene 2. – 12. august var DASK vært for det 42. internationale rally for veteransvævefly og DSvU havde velvilligt stillet Arnborg til rådighed for arrangementet.

Forud for rally’et havde DASK påtaget sig at foretage en tiltrængt forskønnelse af Arnborg. Den gamle hangar blev malet og der blev ryddet op ude og inde. Der blev rejst et stort telt foran Kantinen til brug for briefinger og festaftener. Trekanten blev omdannet til midlertidig campingplads og ude på pynten blev der etableret cafe med udendørs servering.

Ud over centrets spil var der hentet yderligere to to-tromlede spil til pladsen, således at der var sikkerhed for at der altid kunne være to spil i funktion. Der var fire slæbefly til rådighed ud over Pawnee’en, som skulle slæbe for de mere moderne brugere af Arnborg. Til at bugsere de gamle fly på jorden var der fremskaffet tre veteran-traktorer.

Der blev fløjet på alle dagene frem til og med 10. august. De sidste dage forsvandt i regn og blæst, forårsaget af endnu en veteran, nemlig orkanen Bertha der kom helt fra den amerikanske østkyst for at deltage.

Der blev fløjet i alt 600 spilstarter, 233 flyslæb samt 4 gummitovsstarter. Den bedste dag var fredag den 8., hvor der blev lavet 158 spilstarter og 78 slæb – vist rekord for Arnborg gennem alle de 50 år, hvor der har været svæveflyvning på matriklen.

De fleste piloter koncentrerede sig om at holde deres veteranfly i luften længst muligt. Men på et par dagene var vejret faktisk så godt at der blev udskrevet strækopgaver, typisk 100 km trekanter. Opgaverne blev naturligt nok vundet af de mere moderne typer, såsom K-6, Bergfalke.

Deltagerne kom fra 15 lande, og der var i alt 193 med pilotstatus. Derudover var der ca. 150 crewmembers. Fra DASK’s side blev arrangementet båret af en entusiastisk indsat af ca. 90 hjælpere.

På de vejrmæssigt gode dage kom der desuden en mængde gæster og tilskuere, naturligvis især folk med flyvemæssig baggrund, men også adskillige mere jordbundne folk. Søndag den 3. var berammet som nabodag, og ca. 40 borgere fra Arnborg by tog imod indbydelsen og kom ud på pladsen. På denne dag har der været op mod 600 mennesker på flyvepladsen.

Der deltog op mod 100 veteransvævefly, fordelt på ca. 50 typer. Der er fotos af adskillige af de gamle veteraner (flyene) på VGC2014-hjemmesiden.

Nu er rally’et slut, og DASK har gjort sig de største anstrengelser for at rydde op og efterlade centret i god stand. De mere ungdommelige kræfter må nu tage over ...

Ovennævnte er kopieret fra Unionens hjemmeside.