DaSK

 

DaSK - Dansk Svæveflyvehistorisk Klub

Billedgalleri 2017

10-01-2017

Der arbejdes fortsat på kroppen til Polyt 3, så den kan blive klar til påsætning af ceconite.

 

 

 

 

 

Konservering af ståldelene er afsluttet, og lige nu drejer det sig om formlisterne samt trædelene i cockpitområdet.

 

 

 

 

 

Lehrmeisterens bund havde fået et par skrammer sidste år, de er nu blevet lavet. Jørgen havde en hjulskærm liggende, og den er påmonteret.
Rygskålen bag passagersædet er blevet udskiftet.
Metalpladen på meden er kortet lidt op, så det kun er der, hvor slidtage er muligt, at der er metalbeskyttelse.

 

 

31-01-2017

"Polyteknikerne" har travlt med Polyt 3, der er mange små ting, der skal laves og studeres.
Kroppen ved siden af er en K 2, som det er planen engang at få gjort luftdygtig igen.

 

 

 

 

 

Selve rørstellet er nu malet og de sidste trælister monteres.

 

 

 

 

 

I hangaren fik vi samlet Delfinen, da vi skal have tilpasset spaltelukningen mellem vingerne, samtidig skal rørskelettet til hutten tilpasses. Der skal laves en dæmpning af højderoret, og alle ror skal indstilles indenfor tolerancerne. Instrumentpanelet er lavet, instrumenterne skal tjekkes. Skiltning med begrænsninger osv. skal fremstilles.

 

 

07-02-2017

I det lille værksted arbejdes der ihærdigt på at få ASK 13, OY-EXJ klar til flyvesæsonnen. Vingerne skulle være færdige, men der er fortsat nogle ting, der skal ordnes på kroppen.

 

 

 

 

 

Kroppen til Polyt 3 er klar til pålægning af ceconite. Vingerne skal efterses og der skal også ceconite på vingerne. Det gamle lærred sad ikke ordentligt fast.
Til venstre er en SG 38 ved at blive klargjort til udstilling på Egeskov. Vi får så den udstillede Hûtter 17 med retur til Arnborg.

 

 

21-02-2017

Så bliver den nye K - 13 samlet for første gang med henblik på at få den vejet og synet.

 

 

 

 

 

På værkstedet arbejdes der videre på vingerne fra Polyt 3. Vingerne skal renses for gammel maling, og på alle områder, hvor der skal påføres Ceconite, skal den gamle lim fjernes.

 

 

 

 

 

Som bekendt fik vi ødelagt hooden til vores Jaskolka. Da det ikke har været muligt at købe en ny, må der fremstilles en ud fra den gamle.
Jørgen Ø. Jørgensen er her i gang med fremstillingen af en jig, der skal anvendes i forbindelse med fremstillingen af en ny. Det er et meget tidskrævende arbejde.

 

 

07-03-2017

Nu er det ved at være forår i Arnborg. Foruden vejret og muldvarpene udenfor sker der også noget i hangaren. Vi er begyndt at klargøre de fly, vi skal flyve med i år.

 

 

 

 

'12-03-2017

Generalforsamlingen er i gang, og formanden har ordet.

 

 

 

 

 

Formanden for KDA har netop overrakt FAI's Paul Tissandier Diplom til Johannes Lyng

 

 

 

 

 

Efter generalforsamlingen gik vi alle over for at beundre vores nye vognport.

 

 

 

 

 

Så er der mulighed for at smage på et glas boblevand. Vi gik derefter tilbage til værkstedet, hvor der blev serveret kaffe med boller, kringle og småkager.

 

 

 

 

21-03-2017

Vi har for mange gamle transportvogne, og nogle af dem er kørt til skrot, men her er Hans Nørgaard i færd med at ombygge en rustfri transportvogn til brug i en lukket trailer.

 

 

 

 

 

Der bliver arbejdet på de sidste forberedelser til flyvesæsonen. Flyene skal smøres, pudses og poleres, og til sidst skal de synes af materielkontrol-lanterne.

 

 

 

 

 

Nu begynder stålrammen at tage form, der mangler dog en del tilpasninger, og glasset skal monteres, når alle de små lapper er svejset på rammerne.

 

 

 

 

 

28-03-2017

Så kom dagen, hvor den nye ASK 13 skulle prøves. Vi var heldige med, at der kom en opklaring nogle timer om eftermiddagen.

 

 

 

 

 

 

 

Så sker det. Bag ved ligger vores Zugvogel, som også blev luftet et par gange.

 

 

 

 

 

Det var en stor dag for initiativtagerne til købet af dette dejlige fly. Den vil vi få megen glæde af.

 

 

 

 

06-04-2017

Så samles der SG 38, OY-86.

I en del år har der været udstillet en Hütter 17 på Egeskov. Efter aftale med Egeskov udstiller vi nu en SG-38 i stedet for Hütter 17.

 

 

 

 

 

Så er SG'en samlet og klar til ophængning.

 

 

 

 

 

Så går turen tilbage til Arnborg, nu med en Hütter 17, OY-61, på traileren

 

 

 

 

 

11-04-2017

Så er papirarbejdet vedr. Lis OY-DVX klaret, Petter Lindberg har lovet at passe godt på flyet, når den kommer til Aalleberg.

 

 

 

 

27-04-2017

Der arbejdes fortsat på klargøring af vingerne til beklædning med ceconite, der er meget gammel lim, der skal fjernes.

 

 

 

 

 

En gruppe DaSK-medlemmer har købt denne Bocian, som det meste af i år vil flyve fra Arnborg, indtil hangarprojektet på Gørløse Flyveplads er tilendebragt. Denne Bocian var tidligere ejet af Aarhus Svæveflyveklub, som solgte flyet til Holland. Flyet deltog i VGC 2014 stævnet på Arnborg Svæveflyvecenter.

 

 

 

13-06-2017

Pålægning af Ceconite på Polyt 3 er godt igang under kyndig ledelse af Vagn Toft.

 

 

 

 

 

Der var lige en gammel reparation, som Vagn ikke var tilfreds med, så den bliver selvfølgelig lavet om.

 

 

 

 

03-08-2017

Traileren til ASK 13 skal gøres lukket. Jørgen ø. Jørgensen står for dette arbejde. Her bliver der taget mål til overdelen, som bliver aftagelig efter samme system som på den trailer, vi tidligere lånte af Silkeborg Flyveklub, når vi var på tur i østtyskland med Lehrmeisteren.

 

 

 

 

  

Nu begynder det at tage form. Der mangler dog en del svejsearbejde og malerarbejde, før konstruktionen er færdig.

 

 

 

 

For nogle år siden blev denne bænk opstillet i hytteområdet, hvor Peter Skæg havde sin hytte. De sidste par år har bænken ført en meget tilbagetrukket tilværelse. DaSK har nu påtaget sig at passe på den, og i dag står den på et fliseområde ved vores nordgavl med udsigt ud over banen. Den bliver allerede brugt flittigt, når de store problemer skal løses.

 

 

07-09-2017
Billederne er fra den 29. august 2017.

Så er Vagn og Henrik i gang med pålægning og opstramning af ceconite på Polyttens krop. Det er tidskrævende, da der er mange krumme og skæve flader.

 

 

 

 

 

Opstramning af ceconite ved hjælp af et strygejern.

 

 

 

 

08-10-2017

Så er trailerhangaren meldt færdig til brug. Efter indvielsen den 12. marts har der været meget at gøre for at få alt helt færdig og få alt til at fungere optimalt. Portene var den største udfordring, men der har også været meget andet. Med det netop færdiggjorte anlæg for affugtning af luften i de lukkede trailere er projektet nu helt færdigt.
Vi har hele 14 flytrailere, en havetrailer og en havetraktor foruden den store kompressor og vort sandblæseraggregat opbevaret i selve hangaren. På væggen ind til værkstedet er redskaber, stillads og vore mange stiger flot og overskueligt ophængt.
Det 50 m2 store, isolerede og opvarmede værksted i den nordlige ende af bygningen er godt indrettet og veludstyret med borde og værktøj. I øjeblikket er Foka-traileren ved at blive istandsat i værkstedet.
På loftet over værkstedet er der opbevaret havestole, grill og forskelligt udstyr, plus 15 stk. paller på hjul, fyldt med diverse ting og sager, der før fyldte op i museumshangaren. Vi har en elektrisk talje til at løfte pallerne op og ned fra loftet.
En fantastisk entusiasme på tirsdagsholdet har resulteret i, at vi nu primo oktober 2017 er kommet i mål med dette flotte resultat.

 

 

09-11-2017

Så er "glasset2 til hooden endelig kommet fra et firma i Herning. Der er lidt tilpasning i forbindelse med monteringen.

 

 

 

 

 

Når det hele er tilpasset, afmonteres glasset igen, da der skal laves trækrude i den forreste del.

 

 

 

 

 

I forbindelse med en reparation af et sideror til en Mucha Standard bliver læredsbeklædningen også fornyet.

 

 

 

 

 

Polyt III's vinger får forkanterne renset totalt for gammel maling og spartelmasse. Det er et større arbejde, der nærmer sig sin afslutning.

 

 

 

 

24-11-2017

Så er Ceconiten lagt på. I øjeblikket arbejdes der med at pålime forstærkningsbånd over alle kanterne på kroppen.

 

 

 

 

 

Vi har over tid fået rigtig mange gamle blade, som vi er nødt til at sortere i, så vi kun beholder nogle få eksemplarer af hvert blad.